onsdag 28. desember 2011

Meg og min fibro.

I mai 2011 fikk jeg diagnosen fibromyalgi. Dette er en omdiskutert diagnose som det forskes mye på. Jeg forholder meg til det jeg kjenner på kroppen og forsøker etter beste evne å lære å leve med den.

Fibromyalgi er ikke likt for noen. Det oppleves forskjellig for alle, så min blogg beskriver mitt liv med fibro, men flere med fibro kan nok kjenne seg igjen ;)

Jeg merker fibromyalgien i form av smerter og utmattelse. Jeg kan få kraftig utmattelse hvis jeg anstrenger meg for mye. I perioder har jeg mye smerter og det gjør at kroppen blir sliten. Nattesøvnen er det så som så med i perioder. Ikke lett å sove med smerter ;) Det er mye annet rusk og rask som kommer med fibromyalgien også, noe blir sikkert nevt av og til.

Jeg har gode og dårlige dager, det vil si mer eller mindre smerte. Smerten er der hver dag, men i større eller mindre grad.

Det finnes elementer som forverrer tilstanden min, som dårlig vær, hard fysisk trening, støy eller stress. Det er ikke så enkelt å balansere alt dette i hverdagen, for jeg vil gjerne strekke til over alt.

De som er viktigst for meg er barna mine, og en mamma skal jo helst være litt over det hele ;) Jeg lærer stadig at sykdommen begrenser livet mitt, og det gjør noe med hodet og mammahjertet. Dette er ikke en sykdom man dør av, men dør med. Jeg prøver å bli venn med min fibro og finne positive ting med mitt nye liv, ikke bare se begrensningene. Når det er skrevet, så er ikke det så lett altså ;)

Nå om dagen er det tungt. Været gjør ikke saken bedre. Er det for tidlig å glede seg til sommeren?!?!?

2 kommentarer:

  1. Velkommen til bloggverden snuppa :) Håper du blir "her" lenge!
    Kom til Ski en dag da - nå som vi begge har litt ekstra fritid ;)
    *Nyttårsklemmer*

    SvarSlett